05 November, 2010

Lapo ni Lapo!

Hujan masih belum teduh. Lalu Gua menjenguk ke luar rumah, bumi masih basah dan tanah sedikit becak. Gua yang baru bangun tidur lepas pulang sembahyang Jumaat berasa sungguh lapar. Dan yang pasti perut Gua sudah mula memutarkan lagu lagu dari koleksi cd : Lelaki bersuara emas Volume 2 yang turut menampilkan Salim Iklim.

Gua pergi ke dapur untuk mencari secebis nasi dan harapan. Tapi harapan tinggal harapan, nasi dalam periuk tinggal sejemput. Hajat nak buat nasi goreng tak tercapai. Gua semakin lemah, tiada bertenaga lagi. Lalu gua merangkak mencari biskut keping untuk buat alas perut. Mujurlah masih ada 198 keping lagi biskut, gua makan dengan tertib sambil meminum air teh o. Kenyang juga rupanya. Gua rasa bersyukur kerana masih diberi kesempatan untuk memakan biskut walaupun sedikit.

Gua patah balik masuk ke dalam bilik untuk mencari sekotak racun berjenama Winston. Ya, kotaknya masih ada di atas meja komputer. Gua bukak kotak racun tu, gua tengok KOSONG. sebatang racun pun tiada. Tak silap gua sebelum ke masjid tadi masih ada sebatang. gua hairan.

"Waklu!" tiba tiba gua dengar suara parau yang datang dari luar bilik.

Gua jengah ke luar..dan..ya..seperti yang gua sangka. 

Gua tengok gemok tengah berbaring sambil isap rokok. Ada dua tiga balang maruku disebelahnya. Kurang ajar punya kucing. Jenis mintak rokok tak beritahu tuan ni memang buat gua lapor semula!.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila Sila..